De airco is een mooie uitvinding om het koel te krijgen in de auto, maar wordt ook regelmatig op een verkeerde manier gebruikt. Hierbij een paar fouten en oplossingen om de airco 100% te benutten.

  1. De airco bij het instappen meteen op de koudste en krachtigste stand zetten

Het is beter om de portieren en de ramen eerst een minuut te openen voordat je de airconditioning aanzet. Talloze moderne auto’s hebben een functie waarmee je op afstand de ramen kan openen. Vaak is dit mogelijk – als de auto binnen bereik van de sleutel is – als je de knop van de ontgrendeling van de sleutel enkele seconden ingedrukt houdt. Op die manier kun je in één beweging alle ramen tegelijkertijd openen als je aan komt lopen. Als je een schuifdak hebt, gaat dat soms zelfs ook nog open. Daardoor waait in ieder geval de ergste hitte uit je auto en wordt de binnenkant al snel koeler door de koudere buitenlucht. Zodra de auto is geventileerd, kun je instappen, de portieren en ramen weer sluiten en de airconditioning inschakelen. 

  1. Wegrijden met alle ramen open om de hitte eruit te laten

Je zou denken dat met de ramen open de warme lucht sneller ontsnapt, maar een auto koelt juist sneller als je de ramen dicht laat, omdat er dan geen koude aircolucht ontsnapt en er geen warme lucht binnenkomt. Schakel daarbij eerst ook de interne recirculatie in, want hierdoor zal het interieur nog sneller afkoelen. Stel pas na een minuut of vijf weer de toevoer van de buitenlucht open. Hierdoor zal het systeem de luchtstroom gelijkmatiger en efficiënter verdelen. 

  1. De airconditioning ’s ochtends vroeg niet inschakelen, omdat het dan nog fris is

In Nederland kan het ’s zomers in de ochtend best koel zijn. Toch is het dan vaak verstandig om meteen de airconditioning aan te zetten. Zo voorkom je dat de ramen beslaan als de buitentemperatuur enigszins begint te stijgen. 

  1. De uitstroomopeningen verkeerd richten

Om een gelijkmatige verdeling van de luchtstroom te krijgen, moeten de uitstroomopeningen naar boven wijzen en dus niet naar de gezichten van de inzittenden. Met deze eenvoudige handeling stroomt de lucht mooi rond door het interieur van de auto en bereikt de koelte iedere passagier. Bovendien: warmte stijgt en alleen daarom al is het verstandig de openingen naar boven te richten, opdat er zo snel mogelijk wordt gekoeld. 

  1. De airco te koud zetten

Het beste is om het verschil tussen binnen- en buitenlucht niet groter te maken dan zo’n 8 graden Celsius. Richt de waaier ook niet direct op het lichaam, ook al voelt dit extra verkoelend. Dit kan spierklachten veroorzaken, zoals een stijve nek. Mensen die problemen hebben met hun bloedsomloop kunnen zelfs flauwvallen als de overgang tussen warm en koud te groot is. In de regel volstaat een maximaal verschil van 5 graden tussen binnen en buiten, dit is ook beter voor het brandstofverbruik.  

  1. Achterstallig (of geen) onderhoud

Veel airco-systemen lijden onder achterstallig onderhoud. Er zijn automerken die adviseren om de filters om de 15.000 tot 20.000 kilometer te vervangen om een verminderde werking te voorkomen. Na een paar jaar zal het ook nodig zijn om het ‘koudemiddel’ aan te vullen. Achterstallig onderhoud en een gebrek aan reiniging kan bovendien leiden tot bacteriële schimmels in het systeem, en die veroorzaken stank in de auto. 

Toe aan een koelere auto?

Neem contact op over onze leasedeals
Bel 058 - 284 70 40 Ma t/m vr 08.00 - 17.00 uur
Of stuur ons een mail Binnen 24 uur reactie
Contact