Als u een auto van de zaak rijdt en die privé ook inzet, is er sprake van bijtelling. In 2023 is de bijtelling voor auto’s met brandstofmotor nog steeds 22 procent. De bijtelling voor elektrische auto’s is ten opzichte van 2022 gelijk gebleven en betreft 16%. Het drempelbedrag is wel verlaagd van 35.000 naar 30.000 euro. Toch is er een manier om nog 12 procent bijtelling in 2023 te bemachtigen. Wij vertellen u meer over de bijtellingsregels in 2023.
Bijtelling is een fiscale regeling voor zakelijke rijders. Als u jaarlijks meer dan 500 privé-kilometers maakt, krijgt u hiermee te maken. De extra kilometers worden dan gezien als een vorm van inkomen, waarover u belasting moet betalen.
Dat zit zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij uw belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaalt u meer belasting.
De hoogte van deze bijtelling hangt af van de auto die u rijdt. Of beter gezegd: hoeveel CO2 het voertuig uitstoot. Voor auto’s die in 2023 voor het eerst op naam worden gezet gelden twee percentages:
Auto’s met een hybride aandrijving (deels elektrisch, deels benzine) tellen niet mee voor het lage tarief. Daarover betaalt u 22% bijtelling. Voor volledig elektrische auto’s geldt het tarief van 16% tot € 30.000 van de catalogusprijs. Over de meerprijs betaalt u 22%.
Indien u op basis van een occasion-lease een volledig elektrische auto uit 2021 bezit kunt u nog gebruik maken van 12% bijtelling over de eerste €40.000. Over de meerprijs betaalt u 22%. – dit voor maximaal vijf jaar naar de eerste registratie van het voertuig. Heeft u dus een auto uit 2021, dan geniet u tot 2026 van een lage bijtellingsregeling.
Bourguignon Lease beschikt over een uitgebreid wagenpark. Een nieuwe elektrische auto uit 2021 leasen is dus geen probleem. We informeren u graag over de mogelijkheden.